Důvodů je hned několik:
a) žáků základních škol vychází méně, než je celková nabídka míst ve středních školách
b) poptávka je především po gymnaziálních studiích
c) teprve poté se plní odborné střední školy, které nabízejí čtyřleté, tedy maturitní, studium. Nutno podotknout, že kolikráte ani ty nenaplní nabízený počet žáků
d) až v poslední linii jsou žáky základních škol primárně poptávaná tříletá střední odborná učiliště, kde absolvent získá „pouze“ výuční list
Jak je tristní sledovat tak žalostně nízký zájem mladých lidí o stavební prvovýrobu a obory s ní související. Považuji za nutné podotknout, že o poznání lepší situace je u tzv. suchých profesí, např. sádrokartonářů. Ale ani zde počet lidí, kteří získali výuční list a odcházejí tedy ze středních odborných učilišť, není dostačující.
Závěr:
· snad by pomohla kvalitnější i přesněji zacílená (elektronická) reklama na žáky nejen devátých ročníků, ale již těch nižších
· na elektronické reklamě by se měly podílet samotné školy a školská zařízení společně se sociálními partnery, tedy potencionálními zaměstnavateli. Zde vidím nezastupitelnou roli a zároveň rezervy především vzdělávací instituce, která, pokud chce, aby obor vzdělání (elektrikář) na jejich škole byl žádaný, musí oslovovat zaměstnavatele a získat je na svoji stranu. Její nabídka tím bude podpořena dalšími možnými benefity, stane se oproti ostatním zajímavější.
· nejdůležitější kladnou zprávou na konec příspěvku budou bezesporu statistická data, ze kterých jasně vyplývá, že přibývá žáků základních škol